L’Ins­ti­tut Valen­cià de Cul­tu­ra (IVC) ha pre­sen­tat l’a­va­nç de la pro­gra­ma­ció d’arts escè­ni­ques per a la tem­po­ra­da 2018–2019 al tea­tre Prin­ci­pal i al tea­tre Rial­to de Valèn­cia sota el lema #Iden­ti­tat. A l’ac­te han assis­tit el direc­tor gene­ral de l’IVC, Abel Gua­ri­nos, i el direc­tor adjunt d’Arts Escè­ni­ques de l’IVC, Rober­to Gar­cía. 

El direc­tor gene­ral de l’Ins­ti­tut Valen­cià de Cul­tu­ra, Abel Gua­ri­nos, ha expli­cat que “amb el lema #Iden­ti­tat volem fer un pas enda­vant des­prés del can­vi de filo­so­fia que ha sig­ni­fi­cat la tem­po­ra­da 17–18 res­pec­te de les tem­po­ra­des pas­sa­des. Apro­fun­dim en l’a­pos­ta per la cohe­rèn­cia de la pro­gra­ma­ció i per una mar­ca públi­ca de qua­li­tat. Així, aques­ta tem­po­ra­da 18–19 bus­ca la iden­ti­tat dels tea­tres Rial­to i Prin­ci­pal de Valèn­cia, és a dir, bus­ca sin­gu­la­ritzar les sales i posar-les en valor”.

A més, la pro­duc­ció prò­pia refle­xio­na­rà al vol­tant de les múl­ti­ples cares d’a­quest con­cep­te d’i­den­ti­tat: la iden­ti­tat de barri, la iden­ti­tat digi­tal, la iden­ti­tat euro­pea, la iden­ti­tat emo­cio­nal, la iden­ti­tat cul­tu­ral o la iden­ti­tat de clas­se”, ha con­clòs Gua­ri­nos.

El Tea­tre Rial­to es con­ver­teix aques­ta tem­po­ra­da en un cen­tre que pro­gra­ma­rà pro­duc­cions prò­pies. Un pro­jec­te que supo­sa un can­vi de para­dig­ma trans­cen­den­tal i que tin­drà l’ob­jec­tiu de con­­ne­c­­tar-se amb la socie­tat, grà­cies al Pla de des­en­vo­lu­pa­ment d’au­dièn­cies “Habi­tem el tea­tre”.

El Tea­tre Prin­ci­pal, per la seua ban­da, es rati­fi­ca com un cen­tre d’exhi­bi­ció de refe­rèn­cia en arts escè­ni­ques per la qua­li­tat de les seues pro­pos­tes i en el qual s’es­tre­na­ran tam­bé pro­duc­cions de gran for­mat. Una nova pro­gra­ma­ció que por­ta el lema “Un TEATRE PRIN­CI­PAL­ment per a tu”.

Com assen­ya­la el direc­tor adjunt d’Arts Escè­ni­ques, Rober­to Gar­cía, “tenim com a objec­tiu fona­men­tal aques­ta tem­po­ra­da la cap­ta­ció i la fide­litza­ció de públics per a acon­se­guir l’ac­cés de tota la socie­tat a la nos­tra acti­vi­tat cul­tu­ral i, espe­cial­ment, del públic jove que, a hores d’a­ra, se sent allun­yat de l’o­fer­ta cul­tu­ral gene­ral”.

Així mateix, des de l’IVC es con­ti­nua tre­ba­llant per a fomen­tar la crea­ció i impul­sar les indús­tries escè­ni­ques. L’a­pos­ta per la pro­duc­ció prò­pia es dupli­ca en la tem­po­ra­da 2018–2019 i pas­sem de 4 a 9 pro­duc­cions prò­pies de tea­tre i d’1 a 3 pro­duc­cions de dan­sa.

Aques­ta tem­po­ra­da tam­bé sig­ni­fi­ca la recu­pe­ra­ció dels Pre­mis de les Arts Escè­ni­ques Valen­cia­nes, amb què l’IVC vol reco­néi­xer el tre­ball i l’excel·lència dels pro­fes­sio­nals valen­cians. La gala de lliu­ra­ment serà retrans­me­sa per À Punt tele­vi­sió i, a par­tir de setem­bre, se’n dona­ran detalls.

Tea­tre Prin­ci­pal de Valèn­cia

Segons Rober­to Gar­cía, “el Tea­tre Prin­ci­pal tin­drà una pro­gra­ma­ció de luxe amb alguns dels noms de refe­rèn­cia de les arts escè­ni­ques en l’àm­bit valen­cià, esta­tal i inter­na­cio­nal”.

Ence­ta­rà la tem­po­ra­da l’es­tre­na mun­dial de “San­tos, i ara què”, crea­ció de Ximo Solano, un home­nat­ge al genial pia­nis­ta, com­po­si­tor, pin­tor, escul­tor i per­for­mer de Vina­ròs Car­les San­tos i a la seua obra. A l’oc­tu­bre es podrà veu­re “Cro­no­lo­gía de las bes­tias”, pro­ta­go­nitza­da per Car­men Machi, una comè­dia negra de sus­pens que refle­xio­na sobre la men­ti­da.

“Antí­go­na”, copro­duc­ció de l’IVC amb la Com­pa­ñía Ferro­via­ria d’Elx, estre­na­da a Sagunt a Esce­na, es podrà gau­dir durant el mes de novem­bre. Una ver­sió lliu­re ins­pi­ra­da en el clàs­sic de Sòfo­cles amb les pos­si­bi­li­tats que ofe­rei­xen els nous llen­guat­ges expres­sius. El millor tea­tre balear arri­ba­rà a finals de novem­bre amb dues pro­duc­cions del Tea­tre Prin­ci­pal de Mallor­ca, “La nit de Cata­li­na Homar” i “Les darre­res para­ules”, que giren al vol­tant del per­so­nat­ge de l’ar­xi­duc Lluís Sal­va­dor.

Per a aca­bar novem­bre assis­ti­rem a l’es­tre­na de la pro­duc­ció de l’IVC “Sorra bla­va”, d’Ale­jan­dro Tor­ta­ja­da i Lau­ra San­chís, pro­jec­te guan­ya­dor de la con­vo­ca­tò­ria ober­ta “Cinc ele­vat a cinc”.

Al des­em­bre es pro­gra­ma­rà l’úl­tim espec­ta­cle de l’ac­tor Alber­to San Juan, “Mun­do obre­ro”, pro­duï­da per Tea­tro del Barrio i Tea­tro Espa­ñol, una obra sobre la llui­ta obre­ra que abas­ta des de finals del segle XIX fins als nos­tres dies.

Alber­to San Juan pro­ta­go­nitza­rá “Mun­do obre­ro”, al Prin­ci­pal

Al Nadal es repo­sa­rà “Tic-Tac”, la pro­duc­ció prò­pia pre­mia­da com a millor espec­ta­cle musi­cal en l’úl­ti­ma edi­ció dels Pre­mis MAX d’arts escè­ni­ques. Des­prés serà el torn de la deli­cio­sa comè­dia “La valen­tía”, l’úl­ti­ma obra del pres­ti­giós dra­ma­turg Alfre­do San­zol.

“El preu”, un text d’un dels més grans dra­ma­turgs del segle XX, Arthur Miller, es podrà veu­re al Prin­ci­pal el mes de febrer. Pere Arqui­llué i Ramón Madau­la inter­pre­ten, sota la direc­ció de Síl­via Munt, dos ger­mans que es retro­ben a les gol­fes de la casa fami­liar des­prés de 16 anys sen­se par­­lar-se.

El mes de febrer esta­rà dedi­cat a un cicle d’es­pec­ta­cles inter­na­cio­nals. S’hi podran veu­re el circ de la com­pan­yia fran­ce­sa The Rat Pack amb “Spea­keasy”, obra que recrea a l’es­ce­na­ri els bars clan­des­tins que van sor­gir als Estats Units durant la llei seca, i el tea­tre físic de la com­pan­yia bri­tà­ni­ca Ghec­ko, amb “Mis­sing”.

El musi­cal tor­na al març de la mà de la com­pan­yia Dagoll Dagom, que feia 13 anys que no pas­sa­va per Valèn­cia, amb el seu últim espec­ta­cle, “Mare­mar”, una adap­ta­ció de “Peri­cles, prín­cep de Tiro”, de William Sha­kes­pea­re, amb músi­ca ins­pi­ra­da en l’o­bra de Lluís Llach.

La pro­gra­ma­ció es com­ple­ta amb tres estre­nes mun­dials que ompli­ran el tea­tre Prin­ci­pal fins al final de la tem­po­ra­da. Es trac­ta d’ “El Muro”, de la com­pan­yia valen­cia­na La Teta Cal­va, crea­ció de Maria Cár­de­nas i Xavo Gimé­nez amb músi­ca de Car­les Chi­ner; la nova pro­duc­ció de dan­sa de l’IVC, diri­gi­da per la pres­ti­gio­sa coreò­gra­fa alcoia­na Sol Picó, i una copro­duc­ció de l’IVC, la Dipu­tació de Valèn­cia i el Fes­ti­val Grec de Bar­ce­lo­na, escri­ta i diri­gi­da per Jor­di Casa­no­vas, al vol­tant del can­vi de cicle his­tò­ric que es va ini­ciar l’any 92, amb el decli­vi de la ruta del baka­lao, els crims d’Al­càs­ser i una nova mane­ra de fer polí­ti­ca tan per­so­nal com irres­pon­sa­ble. Un espec­ta­cle que por­ta per títol “Valen­cia­na (la reali­tat no és sufi­cient)”.

Tea­tre Rial­to

El Tea­tre Rial­to ence­ta el seu nou pro­jec­te «Habi­tem el Rial­to», que té com a objec­tiu crear una comu­ni­tat d’es­pec­ta­dors i espec­ta­do­res vin­cu­la­da de mane­ra pro­fun­da als pro­ces­sos de crea­ció i exhi­bi­ció de les pro­duc­cions prò­pies. Un pla de des­en­vo­lu­pa­ment d’au­dièn­cies des­ti­nat a la cap­ta­ció i la fide­litza­ció de nous públics, espe­cial­ment els espec­ta­dors i espec­ta­do­res joves”, ha expli­cat Rober­to Gar­cía.

El Tea­tre Rial­to tre­ba­lla­rà amb una xar­xa d’ins­ti­tuts de Secun­dà­ria que col·laboraran amb aquest nou pro­jec­te. Es tre­ba­lla­rà con­jun­ta­ment amb l’a­lum­nat i el pro­fes­so­rat per a des­en­vo­lu­par expe­rièn­cies físi­ques i emo­cio­nals amb els mun­tat­ges que pas­sa­ran per la sala.

D’a­ques­ta mane­ra, par­ti­ci­pa­ran en les obres assis­tint als assa­jos, por­tant els equips artís­tics als cen­tres, orga­nitzant col·loquis, ela­bo­rant els pro­gra­mes de mà, creant un club d’es­pec­ta­dors, con­­ve­r­­tint-se en repor­ters dels pro­ces­sos, tre­ba­llant amb pro­fes­sio­nals per a apren­dre a crear con­tin­guts i a usar les eines digi­tals… Amb tot això apren­dran a enten­dre i a esti­mar les arts escè­ni­ques. En defi­ni­ti­va, acon­se­guir que l’a­lum­nat se’n sen­ta cocrea­dor i corres­pon­sa­ble, i així cons­truir espec­ta­dors actius, crí­tics i no estan­dar­ditzats.

Tam­bé es crea­ran siner­gies amb altres ins­ti­tu­cions com la Uni­ver­si­tat de Valèn­cia, l’Ins­ti­tut Valen­cià de la Joven­tut i les esco­les d’art dra­mà­tic per a impli­car totes aques­tes comu­ni­tats en el pro­jec­te del Tea­tre Rial­to. Tot lli­gat a una apos­ta sen­se pre­ce­dents per la pro­duc­ció prò­pia.

La tem­po­ra­da al Rial­to come­nça­rà amb la copro­duc­ció “I tor­na­rem a sopar al carrer”, de Xavier Pucha­des i Bego­ña Tena, un espec­ta­cle que naix de les con­ver­ses amb els veïns i veï­nes del barri del Caban­yal i que refle­xio­na­rà sobre la iden­ti­tat de barri. Novem­bre serà el mes de l’o­bra “Ale­xan­dria”, de Gua­da­lu­pe Sáez i Mertxe Agui­lar, un espec­ta­cle al vol­tant de la iden­ti­tat digi­tal que barre­ja tea­tre, músi­ca i video­map­ping i que ens par­la de com l’em­prem­ta digi­tal que dei­xem en mans de les grans cor­po­ra­cions i les xar­xes socials han can­viat radi­cal­ment la nos­tra iden­ti­tat i la mane­ra de rela­­cio­­nar-nos.
Al des­em­bre podrem gau­dir de “Faust”, d’Artu­ro Sán­chez Velas­co i Jau­me Poli­car­po, una revi­sió del clàs­sic de Goethe des d’u­na òpti­ca con­tem­po­rà­nia i amb una seduc­to­ra estè­ti­ca que barre­ja actors amb tite­lles de mida natu­ral i una esce­no­gra­fia enci­sa­do­ra, que refle­xio­na­rà sobre la iden­ti­tat euro­pea.

La dan­sa serà la pro­ta­go­nis­ta al gener amb “Més a prop”, de Noè­lia Liña­na, un mun­tat­ge que té l’ob­jec­tiu d’a­cos­tar la dan­sa al públic ado­les­cent i jove a tra­vés del reco­nei­xe­ment i la iden­ti­fi­ca­ció de les emo­cions. El gran clàs­sic valen­cià i uni­ver­sal “Tirant lo Blanch”, de Joa­not Mar­to­rell, puja a l’es­ce­na­ri els mesos de febrer i març amb una copro­duc­ció de l’IVC amb la Com­pa­ñía Nacio­nal de Tea­tro Clá­si­co. L’es­pec­ta­cle, ano­me­nat “Tirant”, escrit i diri­git per Pau­la Llo­rens i Eva Zapi­co, plan­te­ja­rà una nova i sor­pre­nent ver­sió que barre­ja la para­ula i el tea­tre físic per a par­lar d’i­den­ti­tat cul­tu­ral.

“Tot explo­ta”, crea­ció de Car­la Chi­lli­da, és la pro­pos­ta per als mesos de març i abril Un espec­ta­cle com­pro­més social­ment que ens par­la d’i­den­ti­tat de clas­se en els temps actuals i de les noves i sub­tils mane­res d’ex­plo­ta­ció de les per­so­nes.
L’úl­ti­ma pro­duc­ció de l’IVC al maig serà “Tór­to­la”, text de Bego­ña Tena, nas­cu­da en el pri­mer Labo­ra­to­ri de Dra­ma­túr­gia “Insu­la Dra­ma­ta­ria” Josep Lluís Sire­ra, i que serà diri­gi­da per Rafa Cala­ta­yud.

A més, el Rial­to con­ti­nua­rà com una de les seus del fes­ti­val Dan­sa Valèn­cia al mes d’a­bril, i ja per a tan­car la tem­po­ra­da es podran veu­re les lec­tu­res dra­ma­titza­des de tex­tos del segon Labo­ra­to­ri de Dra­ma­túr­gia “Insu­la Dra­ma­ta­ria”.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia