[vc_row full_width_row=“true”][vc_column][vc_column_text]

Els i les visitants procedents de la Comunitat Valenciana van representar un 87 % del total del públic nacional i van confirmar la fidelització.

Un total de 111.064 per­so­nes van visi­tar les expo­si­cions i les acti­vi­tats pro­gra­ma­des per l’Ins­ti­tut Valen­cià d’Art Modern (IVAM) fins al 21 de des­em­bre de 2021, la qual cosa supo­sa un incre­ment del 33 % res­pec­te a l’any ante­rior. El fi de les res­tric­cions de mobi­li­tat, l’aug­ment del turis­me i l’a­va­nç en el pro­cés de vacu­na­ció són els fac­tors fona­men­tals d’a­quest aug­ment en la xifra de visi­tants, que ini­cia una sen­da opti­mis­ta de recu­pe­ra­ció.

 

Esplai IVAM Alcoi, con­cert de Cla­ra Peya. Foto: Miguel Loren­zo.

Del total de visi­tants, l’I­VAM Cen­tre Julio Gon­zá­lez va comp­ta­bi­litzar 104.777 per­so­nes, men­tre que l’I­VAM Cen­tre d’Art Alcoi en va aco­llir 6.287. Les mos­tres tem­po­rals d’ar­tis­tes com ara Mona Hatoum, Josep Renau, Gui­ller­mo Ros, Lola Lasurt, Miguel Ben­lloch o Absa­lon, junt amb expo­si­cions com ara “Indústria/Matrius, tra­mes i sons”, “Escul­tu­ra infi­ni­ta” o “La foto­gra­fia al mig”, són algu­nes de les expo­si­cions que han pogut gau­dir els visi­tants al llarg de 2021.

 

Modificació en el perfil dels usuaris per la pandèmia

Les xifres del segon any afec­tat per la pan­dè­mia tam­bé con­fir­men una modi­fi­ca­ció en el per­fil dels usua­ris en les sales d’ex­po­si­cions. D’u­na ban­da, tenint en comp­te l’o­ri­gen geo­grà­fic, s’ha inver­tit la ten­dèn­cia de tem­po­ra­des ante­riors en què la major part dels visi­tants eren estran­gers.

 

L’ex­po­si­ció “Ima­gi­na­rios mecá­ni­cos y téc­ni­cos en la colec­ción del Ivam”.

En 2021 un 62 % del públic del museu ha sigut pro­ce­dent d’Es­pan­ya, enfront de només un 37 % de turis­tes d’al­tres paï­sos: Holan­da, Fra­nça, Ità­lia, Ale­man­ya i Bèl­gi­ca. Els visi­tants pro­ce­dents de la Comu­ni­tat Valen­cia­na van repre­sen­tar un 87 % del total del públic nacio­nal i van con­fir­mar la fide­litza­ció de la pobla­ció local. Com la majo­ria de les ins­ti­tu­cions cul­tu­rals en aques­ta cri­si sani­tà­ria, les xar­xes socials i les acti­vi­tats digi­tals de l’I­VAM han sigut un aliat indis­pen­sa­ble en la con­ne­xió amb el públic de pro­xi­mi­tat.

En aquest sen­tit, s’ha regis­trat un incre­ment con­si­de­ra­ble dels visi­tants vir­tuals amb 752.285 visi­tes al web del museu. Micro­llocs web com “Pre­sen­tes den­sos” o semi­na­ris en línia, com el que va comp­tar amb la par­ti­ci­pa­ció de l’ac­ti­vis­ta femi­nis­ta Sil­via Fede­ri­ci, van omplir el web de con­tin­gut i “l’a­fo­ra­ment vir­tual”.

Així mateix, una altra carac­te­rís­ti­ca des­ta­ca­ble del 2021 és el rejo­ve­ni­ment dels assis­tents, ja que s’ha obser­vat una gran afluèn­cia de joves i ado­les­cents, així com públic fami­liar, espe­cial­ment en expo­si­cions com “Un exer­ci­ci de vio­lèn­cia. Gui­ller­mo Ros” i “Els exilis de Renau”. Les dades con­fir­men que la mit­ja­na d’e­dat dels visi­tants ha des­cen­dit de la fran­ja de 40 a 50 anys a una fran­ja més jove, de 18 a 35 anys.

En aques­ta “nova reali­tat”, l’I­VAM ha impul­sat el retorn de les visi­tes físi­ques amb l’ob­jec­tiu de res­ta­blir els vin­cles per­duts, sen­se dei­xar ja de ban­da els recur­sos que ha posat la tec­no­lo­gia per a arri­bar a més sec­tors de públics i llocs.

 

Museu obert i inclusiu

 

“Merien­da en la pla­ya”, de Igna­cio Pina­zo, de l’ex­po­si­ció “Pina­zo en el espa­cio públi­co”.

Aques­ta apos­ta pel retorn de la pre­sen­cia­li­tat ha sigut espe­cial­ment nota­ble en les acti­vi­tats edu­ca­ti­ves en què han par­ti­ci­pat un total de 1.197 cen­tres de la Comu­ni­tat Valen­cia­na, amb prop de 10.000 estu­diants de totes les edats a par­tir de 5 anys. Els caps de set­ma­na s’ha man­tin­gut l’o­fer­ta de visi­tes comen­ta­des a les expo­si­cions i els tallers fami­liars, sen­se obli­dar les accions espe­cí­fi­ques que s’han orga­nitzat rela­cio­na­des amb les expo­si­cions.

En aques­ta línia, l’e­quip de media­ció de l’I­VAM ha pre­pa­rat acti­vi­tats, com ara un pro­jec­te d’o­cu­pa­ció mural par­ti­ci­pa­ti­va amb motiu de l’ex­po­si­ció “Els exilis de Renau”, expe­rièn­cies dis­sen­ya­des espe­cí­fi­ca­ment per als cen­tres esco­lars del barri del Car­me o pro­jec­tes en col·legis rurals d’al­tres comar­ques de la Comu­ni­tat Valen­cia­na.

L’IVAM ha con­ti­nuat tre­ba­llant sota el para­dig­ma de museu obert i inclu­siu, que defi­neix gran part de la seua filo­so­fia i con­nec­ta amb la voca­ció que té de ser­vei públic. Per això, s’han pro­gra­mat visi­tes acces­si­bles per a per­so­nes cegues a l’ex­po­si­ció de Julio Gon­zá­lez o visi­tes en llen­gua de sig­nes, en col·laboració amb Fesord CV.

Quant a les acti­vi­tats cul­tu­rals, al llarg del 2021 s’han des­en­vo­lu­pat més de 120 pro­jec­tes que van inclou­re con­fe­rèn­cies, xarra­des d’ar­tis­tes, con­certs, per­for­man­ces i pro­jec­cions. El depar­ta­ment de publi­ca­cions va edi­tar un total de nou catà­legs vin­cu­lats amb les expo­si­cions.

 

Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)

 

Algu­nes obres de l’Ex­po­si­ció “Los exi­lios de Renau”, a l’I­VAM fins el 9 de gener de 2022.

L’IVAM segueix com­pro­més amb els Objec­tius de Des­en­vo­lu­pa­ment Sos­te­ni­ble (ODS) esta­blits en l’A­gen­da 2030, en espe­cial amb els que tenen rela­ció amb la dis­mi­nu­ció de les des­igual­tats i amb la inclu­sió, que entron­quen amb els valors d’in­te­gra­ció, acces­si­bi­li­tat, diver­si­tat, dià­leg i ober­tu­ra. A tra­vés d’a­quest pla, l’I­VAM es com­pro­met amb la idea d’ins­ti­tu­ció que gene­ra valor, arre­la­da al barri i amb voca­ció inter­na­cio­nal.

Seguint les direc­trius del seu pla de sos­te­ni­bi­li­tat 2021–2023, en matè­ria ambien­tal l’I­VAM ha con­ti­nuat fent pas­sos per a reduir el con­sum i millo­rar l’e­fi­cièn­cia ener­gè­ti­ca de les seues instal·lacions. Alguns exem­ples són la instal·lació de panells solars per a auto­con­sum, la com­pra d’en­fo­ca­ments més efi­cients i equips cli­mà­tics, la subs­ti­tu­ció pro­gres­si­va d’il·luminació amb tec­no­lo­gia LED, la millo­ra de l’aï­lla­ment de l’e­di­fi­ci i el mesu­ra­ment del con­sum d’e­ner­gia.

 

Un IVAM nou

Com a nove­tat, l’any 2021 el museu ha posat en mar­xa un pla direc­tor d’in­ver­sions, per al qual es va con­sul­tar més de 250 per­so­nes entre actors del barri, del món de l’art, tre­ba­lla­dors de l’I­VAM i visi­tants. S’ha come­nçat a execu­tar la pri­me­ra fase, que impli­ca la remo­de­la­ció de la cafe­te­ria i el res­tau­rant, la recu­pe­ra­ció de la boti­­ga-lli­­bre­­ria, la recu­pe­ra­ció del hall com a espai de tro­ba­da i la incor­po­ra­ció de 600 metres qua­drats al des­en­vo­lu­pa­ment de pro­gra­mes públics. Tam­bé es come­nça­rà a incor­po­rar una part de les terras­ses, amb vis­tes a Ciu­tat Vella. 2022 con­ti­nua­rà amb aques­tes refor­mes en què pre­val la neces­si­tat d’a­dap­tar l’e­di­fi­ci des del punt de vis­ta de l’ac­ces­si­bi­li­tat uni­ver­sal i la sos­te­ni­bi­li­tat.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia