El vio­li­nis­ta Ilya Grin­golts, guan­ya­dor entre altres del pri­mer pre­mi en el Con­curs Inter­na­cio­nal Paga­ni­ni, i que con­ti­nua sent el més jove en aco­n­­se­­guir-ho en la his­tò­ria del pres­ti­giós con­curs, debu­ta­rà demà dijous amb l’Orquestra de Valèn­cia. Sota la direc­ció de Ramón Tebar, inter­pre­ta­rà amb el seu Stra­di­va­rius de 1718 ex-Pro­­vé, el Con­cert núm. 1 per a vio­lí i orques­tra de Ser­guei Pro­kó­fiev. Un pro­gra­ma en el qual tam­bé es podrà escol­tar la Sim­fo­nia núm. 5 del mateix com­po­si­tor, així com Echo and Nar­cis­sus, per a orques­tra de cor­da del valen­cià Óscar Colo­mi­na.

El vio­li­nis­ta Ilya Grin­golts.

El con­cert come­nça­rà amb la sui­te Echo and Nar­cis­sus d’Óscar Colo­mi­na, que va ser estre­na­da el 2009 i que està ins­pi­ra­da en la tra­di­ció cen­te­nà­ria d’escriure músi­ca inci­den­tal per a l’escena dra­mà­ti­ca, en este cas la que Henry Pur­cell va com­pon­dre per a Abde­la­zar. Es trac­ta d’una obra que el Palau de la Músi­ca i l’Or­ques­tra de Valèn­cia, han vol­gut dedi­car a la memò­ria de l’esposa del com­po­si­tor, Mar­ta Gon­za­lez Bor­do­na­ba, que ha fal­tat recent­ment.

La pre­si­den­ta del Palau, Glo­ria Tello, ha recor­dat que esta tem­po­ra­da està dedi­ca­da a difon­dre el patri­mo­ni musi­cal valen­cià, i és per això que ha vol­gut des­ta­car esta obra de Colo­mi­na en el pro­gra­ma, “escri­ta per un dels nos­tres grans com­po­si­tors, de gran pres­ti­gi i reco­ne­gu­da tra­jec­tò­ria inter­na­cio­nal, i a qui volem expres­sar la nos­tra esti­ma i admi­ra­ció”.

Sobre Serguéi Prokófiev

Ser­guéi Pro­kó­fiev va escriu­re el seu Con­cert per a vio­lí núm. 1 durant el con­vuls any de 1917, aban­do­nant Rús­sia imme­dia­ta­ment des­prés de la revo­lu­ció. Es va empor­tar alguns manus­crits, inclòs el d’es­ta peça, l’es­tre­na de la qual va cele­­brar-se al Théâ­tre des Champs-Ély­­sées de París, el 18 d’oc­tu­bre de 1923, amb el jove vio­li­nis­ta Mar­cel Darrieux, i Ser­ge Kous­se­vitzky en la batu­ta. L’Orquestra inter­pre­ta­rà tam­bé la Quin­ta sim­fo­nia del mateix com­po­si­tor, escri­ta l’estiu de 1944, i que cons­ti­tueix una obra monu­men­tal de caràc­ter èpic, ins­pi­ra­da en els dies pre­vis a la vic­tò­ria de la Sego­na Gue­rra Mun­dial.

Per part seua, el direc­tor del Palau, Vicent Ros, ha vol­gut des­ta­car res­pec­te al debut de Grin­golts, que “sem­pre pro­cu­rem incor­po­rar a la pro­gra­ma­ció a solis­tes inter­na­cio­nals que esti­guen des­en­vo­lu­pant una impor­tant tra­jec­tò­ria artís­ti­ca”, i esta tem­po­ra­da “estem assis­tint a debuts de grans músics que estan tenint una gran accep­ta­ció en el nos­tre públic”.

El vio­li­nis­ta rus Ilya Grin­golts ha con­quis­tat al públic per la seua tèc­ni­ca i sen­si­bi­li­tat, bus­cant nous rep­tes musi­cals. Ha tocat amb orques­tres per tot el món i ha tin­gut un gran èxit en els fes­ti­vals de Salz­burg, Lucer­na i Edim­burg, i al Con­cert­ge­bouw d’Amsterdam, Filhar­mò­ni­ca de Luxem­burg, Filhar­mò­ni­ca d’Hamburg, la Kon­zerthaus de Dort­mund i al Tea­tre Feni­ce a Venè­cia. Com a músic de cam­bra, col·labora regu­lar­ment amb artis­tes com James Boyd, Ita­mar Golan, Peter Laul, Alek­san­dar Mad­zar, Nico­las Alts­taedt, Chris­tian Pol­te­ra, David Kadouch, Antoi­ne Tames­tit i Jörg Wid­mann. Des­prés d’estudiar vio­lí i com­po­si­ció a Sant Peters­burg, va estu­diar amb Itzhak Perl­man en la Jui­lliard a Nova York. És pro­fes­sor en la Uni­ver­si­tat de les Arts de Zuric i mem­bre de l’Acadèmia Chi­gia­na de Sie­na.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia