El cicle s’inicia el dijous 31 de març, a les 18 hores, amb la projecció de El último duelo (2021), de Ridley Scott.

El cicle està organitzat per l’IVC en col·laboració amb el Departament d’Història Medieval de la Universitat de València.

Cul­tu­ra de la Gene­ra­li­tat, a tra­vés de l’Institut Valen­cià de Cultu­ra, i el Depar­ta­ment d’Història Medie­val de la Uni­ver­si­tat de Valèn­cia pre­sen­ten el cicle “L’Edat Mit­ja­na en el cinema”, que es podrà veu­re en la Fil­mo­te­ca de Valèn­cia del 31 de març al 14 d’abril i que tam­bé comp­ta amb pro­jec­cions en l’aula Pal­mi­reno de la Facul­tat de Geo­gra­fia i His­tò­ria de la Uni­ver­si­tat de Valèn­cia.

El cicle en la Fil­mo­te­ca de Valèn­cia s’inicia el dijous 31 de març, a les 18 hores, amb la pro­jec­ció d’El último duelo (2021), de Rid­ley Scott. La ses­sió comp­ta­rà amb pre­sen­ta­ció i pos­te­rior col·loqui a càrrec de Jor­ge Sáiz, pro­fes­sor de la Uni­ver­si­tat de Valèn­cia i doc­tor en Didàc­ti­ca de la His­tò­ria, i d’Áurea Ortiz, pro­fes­so­ra d’Història de l’Art de la Uni­ver­si­tat de Valèn­cia i coau­to­ra del lli­bre ‘Del cas­ti­llo al pla­tó. 50 mira­das de cine sobre la Edad Media’. ‘El últi­mo due­lo’ es podrà tor­nar a veu­re el diven­dres 1 d’abril, a les 20 hores.

Pro­ta­go­nitza­da per Matt Damon, Adam Dri­ver, Jodie Comer i Ben Affleck, El últi­mo due­lo està ambien­ta­da a Fra­nça en 1386: el cava­ller Jean de Carrou­ges acu­sa l’escuder Jac­ques LeGris d’abusar de la seua espo­sa Mar­gue­ri­te. El rei Car­les VI deci­deix que la millor mane­ra de solu­cio­nar el con­flic­te és un dol a mort. El guan­ya­dor serà el pos­seï­dor de la veri­tat. En el cas que vença LeGris, l’esposa del cava­ller serà cre­ma­da com a cas­tic per fal­ses acu­sa­cions.

Basa­da en un assaig homò­nim del medie­va­lis­ta nord-ame­­ri­­cà Eric Jager sobre un cas his­tò­ric d’un judici i un dol per una vio­la­ció a Fra­nça a final del segle XIV, l’última pel·lícula del bri­tà­nic Rid­ley Scott ha comp­tat amb un guió escrit pels actors Ben Affleck i Matt Damon en col·laboració amb la direc­to­ra Nico­le Holof­ce­ner.

Pre­sen­ta­da en el Fes­ti­val de Venè­cia fora de con­curs, aques­ta gran pro­duc­ció his­tò­ri­ca va obtin­dre bones crí­ti­ques per part de la prem­sa espe­cia­litza­da per la seua sin­gu­lar estruc­tu­ra narra­ti­va, empa­ren­ta­da amb ‘Rasho­mon’ (1950), d’Akira Kuro­sa­wa, però tam­bé pel seu trac­ta­ment d’un his­tò­ric cas de vio­la­ció en l’època medie­val en el con­text actual del movi­ment social Me Too.

Altres projeccions

El dimarts 12 d’abril, a les 18 hores, La Fil­mo­te­ca pro­jec­ta El señor de la gue­rra (1965), de Fran­klin J. Schaff­ner. La ses­sió comp­ta­rà amb pre­sen­ta­ció i pos­te­rior col·loqui a càrrec de Juan Vicen­te Gar­cía Mar­si­lla, pro­fes­sor d’Història Medie­val de la Uni­ver­si­tat de Valèn­cia i coau­tor del lli­bre Del cas­ti­llo al pla­tó. 50 mira­das de cine sobre la Edad Media, i de José Anto­nio Hur­ta­do, cap de pro­gra­ma­ció de La Fil­mo­te­ca. La pel·lícula es podrà tor­nar a veu­re el dijous 14 d’abril, a les 20 hores.

Pro­ta­go­nitza­da per Charl­ton Hes­ton, Richard Boo­ne, Rose­mary Forsyth i Guy Stock­well, El señor de la gue­rra està basa­da en l’obra de tea­tre Los amantes de Les­lie Ste­vens: en el segle XI, un cava­ller nor­mand és nome­nat amo d’unes terres al nord d’Europa. Acom­pan­yat del seu fidel escu­der Bors i el seu ger­mà menor, hau­rà de defensar el lloc dels bel·licosos frisons i man­tin­dre la pau entre els llau­ra­dors.

En aquest dra­ma his­tò­ric, Schaff­ner acon­se­gueix tras­lla­dar a la pan­ta­lla l’atmosfera màgi­ca, supers­ti­cio­sa i pri­mà­ria de l’edat mit­ja­na. En la pel·lícula tam­bé des­ta­quen les bru­tals llui­tes entre fri­sons i nor­mands, així com la deli­ca­da his­tò­ria d’amor entre els dos pro­ta­go­nis­tes: Charl­ton Hes­ton i Rose­mary Forsyth.

Projeccions a l’aula Palmireno de la Facultat de Geografia i Història

Les pro­jec­cions del cicle en l’aula Pal­mi­reno de la Facul­tat de Geo­gra­fia i His­tò­ria es duen a ter­me del 7 de març al 12 d’abril. Les pel·lícules pro­gra­ma­des són Cora­za negra (1954), de Rudolph Maté; Robin Hood, prín­ci­pe de los ladro­nes (1991), de Kevin Rey­nolds; La más­ca­ra de la muer­te roja (1964), de Roger Cor­man, i Enri­que V (1944), de Lau­ren­ce Oli­vier.

Igual que en les ses­sions orga­nitza­des en La Fil­mo­te­ca de Valèn­cia, totes les pro­jec­cions en l’aula Pal­mi­reno comp­ten amb pre­sen­ta­cions i col·loquis a càrrec de medie­va­lis­tes i crí­tics cine­ma­to­grà­fics.

Objetiu del cicle

L’objectiu d’aquest cicle és inda­gar i deba­tre sobre la imat­ge que ha pro­jec­tat el cine al llarg de la seua his­tò­ria sobre l’Edat Mit­ja­na. És potser el perío­de mític per excel·lència, en el qual es basen bona part de les lle­gen­des i els refe­rents de la nos­tra socie­tat actual, defi­nit per una infi­ni­tat de tòpics que reduei­xen mil anys d’història a una visió esque­mà­ti­ca con­for­ma­da per prin­ce­ses, cava­llers, brui­xes, fos­cor, màgia, fana­tis­me o vio­lèn­cia.

Tots aquests tòpics de la cul­tu­ra medie­val no sols apa­rei­xen en el cine, tam­bé estan molt pre­sents en altres mani­fes­ta­cions cul­tu­rals actuals, com els video­jocs, els còmics, les sèries tele­vi­si­ves o la lite­ra­tu­ra fan­tàs­ti­ca.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia