La pro­gra­ma­ció expo­si­ti­va de l’IVAM aquest estiu està copa­da per expo­si­cions pro­ta­go­nitza­des per dones. La mos­tra dedi­ca­da a l’ar­tis­ta fran­ce­sa Annet­te Mes­sa­ger, que por­ta per títol “Púdic-Públic”; el pro­jec­te expo­si­tiu de Patri­cia Gómez i Maria Jesús Gon­zá­lez, “Fins a cota d’a­fec­ció”, a la gale­ria 6, i la mos­tra col·lectiva “A con­tra­temps. Mig segle d’ar­tis­tes valen­cia­nes 1929–1980” ocu­pen les sales de l’I­VAM aquest estiu. “Estem com­pro­me­sos a enfor­tir la pre­sèn­cia de dones en la col·lecció de l’I­VAM i som un dels pocs museus a Espan­ya que ho està duent a ter­me”, ha expli­cat el direc­tor de l’I­VAM.

“Annet­te Mes­sa­ger. Púdic-Públic” arre­ple­ga els últims 20 anys de tra­jec­tò­ria de l’ar­tis­ta fran­ce­sa, l’o­bra de la qual des­ta­ca per una sòli­da acti­tud crí­ti­ca, un evi­dent mani­fest femi­nis­ta i per bus­se­jar en la ment huma­na. “Fins a cota d’a­fec­ció” és un pro­jec­te en què les artis­tes han extret les capes de pin­tu­ra de la gale­ria 6 per a fer visi­bles les emprem­tes de l’ac­ti­vi­tat que ha cons­ti­tuït el relat de l’I­VAM.

“A con­tra­temps” reuneix 240 obres d’ar­tis­tes com Jua­na Fran­cés, Eva Mus, Jacin­ta Gil, Ana Peters, Car­men Cal­vo, Isa­bel Oli­ver, Ánge­la Gar­cía Codo­ñer, Vic­to­ria Cive­ra, Juan Uslé, Ceci­lia Bar­to­lo­mé, José J. Bar­to­lo­mé, Josep Lluís Seguí, Moni­ka Buch, Rosa Torres, Sole­dad Sevi­lla o Vic­to­ria Gar­cía, pro­ce­dents de la col·lecció de l’I­VAM, d’al­tres museus i de col·leccionistes pri­vats.

La his­tò­ria de l’art tam­bé s’ha d’es­criu­re en feme­ní”, ha subratllat el direc­tor de l’I­VAM, José Miguel G. Cor­tés. Aquest com­pro­mís del museu amb la visi­bi­litza­ció de les dones es mani­fes­ta en la seua línia expo­si­ti­va, que apos­ta per mos­trar el tre­ball de les dones artis­tes.

En els últims qua­tre anys, l’I­VAM ha pro­gra­mat mos­tres dedi­ca­des a artis­tes com Martha Ros­ler, Gillian Wea­ring, Ana Peters o Gre­te Stern en 2015; Dora Gar­cía o Cabe­­llo-Car­­ce­­ller en 2016; o en 2017 Hele­na Almei­da, Car­me­la Gar­cía i les inter­ven­cions de Cris­ti­na Lucas i Mari­na Núñez. Per pri­me­ra vega­da en 18 anys d’his­tò­ria, el Pre­mi Julio Gon­zá­lez s’ha ator­gat enguany a una dona, Annet­te Mes­sa­ger.

El museu no només els està dedi­cant mos­tres indi­vi­duals, sinó que tam­bé es pro­gra­men con­fe­rèn­cies de dones relle­vants del món de l’art i la cul­tu­ra. És el cas de les con­fe­rèn­cies orga­nitza­des per la Càte­dra d’Es­tu­dis Artís­tics, en les quals han inter­vin­gut Fran­ces Morris, direc­to­ra de la Tate Modern; Suzan­ne Cot­ter, en aquell moment direc­to­ra del Museu Serral­ves de Por­to, o Mar­ta Gili, direc­to­ra del Museu Jeu de Pau­me de París.

Ja no es pot enten­dre per més temps la socie­tat con­tem­po­rà­nia sen­se la pre­sèn­cia des­ta­ca­da de l’art fet per dones”, ha afe­git José Miguel G. Cor­tés. Aques­ta volun­tat de recu­pe­rar artis­tes obli­da­des o no prou reco­ne­gu­des no només té el seu reflex en la línia expo­si­ti­va del museu, sinó que tam­bé es mani­fes­ta en les adqui­si­cions d’o­bres per a aug­men­tar la pre­sèn­cia de crea­do­res en la col·lecció de l’I­VAM. Les dones ja repre­sen­ten un per­cen­tat­ge del 14% dels fons del museu, amb obres d’un total de 239 crea­do­res.

En 2016, l’I­VAM va adqui­rir obra de cinc dones: Yto Barra­da, Isa­bel Oli­ver, Ánge­la Gar­cía, Hele­na Cabe­llo y Ana Car­ce­ller. Un any abans, ja es va apro­var la com­pra de tre­balls d’al­tres dues artis­tes, Martha Ros­ler i Gillian Wea­ring, l’o­bra de la qual s’ha­via exhi­bit en 2015 al museu. I l’any 2017 l’I­VAM va com­prar obra d’ar­tis­tes com Nadia Ben­cha­llal, Moni­ka Buch, Car­me­la Gar­cía, Dora Gar­cía, Joa­na Had­jitho­mas, Ánge­les Mar­co, Rosell Mese­guer, Sole­dad Sevi­lla, Ahlam Shi­bli, Rula Hala­wa­ni o Elo Vega.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia