El Museu de Belles Arts de Valèn­cia i l’IVAM han traçat una línia de tre­ball con­jun­ta per als prò­xims anys que s’i­ni­cia­rà amb una expo­si­ció al Museu de Belles Arts. La mos­tra s’ha con­fi­gu­rat amb al vol­tant de 70 obres de la col·lecció dels dos museus que es dis­po­sa­ran a la plan­ta bai­xa del cen­tre de belles arts.

Un total de 34 obres de 24 artis­tes d’art modern i con­tem­po­ra­ni de la col·lecció de l’I­VAM com­par­ti­ran espai amb obres de 36 crea­dors de la col·lecció per­ma­nent del Museu de Belles Arts de Valèn­cia, data­des entre els segles XIV i XX. L’ex­po­si­ció, titu­la­da ‘Teníem tot al nos­tre favor”, es podrà visi­tar entre el 4 d’oc­tu­bre de 2018 i el 13 de gener de 2019 al cen­tre de belles arts.

Per mit­jà d’a­ques­ta expo­si­ció es gene­ra­rà un dià­leg entre els dife­rents movi­ments artís­tics i es mos­tra­rà com les crea­cions dels segles XX i XXI recu­pe­ren una vega­da i una altra els gène­res clàs­sics de l’art per mit­jà del bode­gó, el retrat i el pai­sat­ge.

La maque­ta del pro­jec­te a gran esca­la, “Bottle of Notes”, 1989–1990 de Claes Olden­burg & Coos­je Van Brug­gen, s’u­bi­ca­rà al ves­tí­bul del Museu de Belles Arts. Una cita dels dia­ris de viat­ges del capi­tà Cook for­ja­da en alu­mi­ni dona for­ma a la bote­lla.

Amb aques­ta bote­lla come­nça el dià­leg, així com el relat entorn de la recu­pe­ra­ció dels clàs­sics de la pin­tu­ra per mit­jà de l’art modern i con­tem­po­ra­ni. Mol­tes de les peces recor­den retau­les o díp­tics, que repre­sen­ten alguns dels for­mats clàs­sics.
El text com­plet del dia­ri del pri­mer viat­ge de Cook en 1769 a l’o­ceà Pací­fic deia: “Teníem al nos­tre favor tot el que pogué­rem desit­jar per a obser­var el pai­sat­ge com­plet del pla­ne­ta Venus des de l’òr­bi­ta del sol”. A par­tir d’a­quest expli­ca que el seu objec­tiu era obser­var el tràn­sit del pla­ne­ta Venus a tra­vés del sol i bus­car evi­dèn­cia de la ‘Terra Aus­tra­lis Incog­ni­ta”.

Aques­ta peça és la ico­na dels antics viat­ges per mar i cons­ti­tueix el fil con­duc­tor de l’ex­po­si­ció; així mateix, encar­na la metà­fo­ra del viat­ge de la col·lecció de l’I­VAM al Museu de Belles Arts de Valèn­cia. La peça es rela­cio­na amb les obres mari­nes expo­sa­des al museu: “Vai­xell fan­tas­ma”, de Muñoz Degraín; “Sen­se rumb”, de Ferrer Cala­ta­yud; i “A la deri­va”, de Sal­va­dor Abril.

Olden­burg està con­si­de­rat un dels pre­cur­sors de l’art pop que es va des­en­vo­lu­par a Nova York, paral·lelament al seu sor­gi­ment al Reg­ne Unit a mit­jan dèca­da de 1950.

En aques­ta expo­si­ció es tro­ba­ran peces d’ar­tis­tes des­ta­cats de la col·lecció de l’I­VAM com Pablo Picas­so, André Derain, Mar­kus Lupertz o James Rosen­quist, a més de les d’al­tres 20 grans crea­dors de pro­jec­ció inter­na­cio­nal.

Un exem­ple d’a­quest dià­leg és el que entau­la­rà l’o­bra “Nails”, de James Rosen­quist, de l’I­VAM amb el qua­dre “Sant Fran­cesc d’As­sís abraçant el Cru­ci­fi­cat”, del mes­tre del barroc valen­cià Fran­cesc Ribal­ta i pro­pie­tat de la col·lecció del Museu de Belles Arts. S’es­ta­bli­rà així un paral·lelisme entre una obra de 1620 i una altra de 1973, amb un llen­guat­ge molt dife­rent i menys explí­cit.

A la sala de retau­les es fa espe­cial rela­ció amb l’ús del dau­rat i el con­cep­te de retau­le (tríp­tic i políp­tic) amb l’o­bra de Car­men Cal­vo o Ana Peters, però tam­bé amb artis­tes com l’E­quip Crò­ni­ca i Robert Raus­chen­berg amb les seues obres en for­mat de políp­tic. En el cas de l’E­quip Crò­ni­ca, la seua obra “El pan­fle­to” inci­deix en el caràc­ter narra­tiu de la pin­tu­ra fla­men­ca ja que rela­ta l’art de les avant­guar­des.

Obres de Diether Roth i Gerhard Rich­ter amb el pai­sat­ge com a temà­ti­ca com­par­tei­xen espai amb la pin­tu­ra ita­lia­na i fla­men­ca. Men­tre que el món del tene­bris­me de la pin­tu­ra barro­ca valen­cia­na ho fa amb l’o­bra titu­la­da “La noche”, d’E­quip Reali­tat. Així mateix, una escul­tu­ra de Miquel Nava­rro s’u­bi­ca­rà al pati de l’am­bai­xa­dor Vich.

El direc­tor de l’I­VAM, José Miguel G. Cor­tés, ha asse­gu­rat que aquest viat­ge i inter­can­vi d’es­tils, gène­res i mis­sat­ges per­me­trà apro­fun­dir millor en el sen­tit i sig­ni­fi­cat de les obres dels dos cen­tres i cons­ti­tui­rà la pri­me­ra de les actua­cions con­jun­tes entre els dos museus, que es pro­lon­ga­rà al llarg de 2019.

Per la seua ban­da, el direc­tor del Museu de Belles Arts, José Igna­cio Casar, ha assen­ya­lat que “les dues expo­si­cions són pos­si­bles grà­cies a les esplèn­di­des col·leccions dels dos cen­tres i per­me­tran, més enllà de la per­ma­nèn­cia dels for­mats o de les tèc­ni­ques, expli­car línies de con­ti­nuï­tat en els pro­ces­sos de pro­duc­ció artís­ti­ca”.

Noms de grans artis­tes, com Anto­nio Muñoz Degrain, Sal­va­dor Abril, Joan de Joa­nes, El Bos­co o Fran­cesc Ribal­ta, for­ma­ran part d’a­ques­ta mos­tra, que a més de con­for­mar un dià­leg, com­pon­drà una retros­pec­ti­va a la his­tò­ria de l’art i la seua evo­lu­ció en paral·lel als ava­nços de la socie­tat i la reali­tat i el con­text de cada èpo­ca.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia