Car­los Pas­tor reco­ge una «pal­me­ra» de la Mos­tra en 2010 por su pelí­cu­la «Bes­te­zue­las», pre­mio del públi­co. Foto: Gar­cía Pove­da

L’Institut Valen­cià de Cul­tu­ra, des­ve­la­ba la tris­te noti­cia en un comu­ni­ca­do remi­ti­do el pasa­do jue­ves: «lamen­ta la mort del direc­tor, pro­duc­tor i guio­nis­ta valen­cià Car­los Pas­tor Moreno (Valèn­cia, 1949), figu­ra clau del cine­ma valen­cià al anys 80 i 90. Pas­tor va des­en­vo­lu­par la seua carre­ra al llarg de qua­tre dèca­des en dife­rents àmbit de l’audiovisual valen­cià».

La nota del IVC seguía dicien­do que «Pas­tor va ini­ciar la seua tra­jec­tò­ria com a direc­tor en els anys 80, amb curt­me­trat­ges com Mako­ki (1982) o La este­la dora­da (1989). En 1996 debu­ta en el llarg­me­trat­ge amb la comè­dia Una pira­ña en el bidé, que va obtin­dre el pre­mi a la millor pel·lícula en la Mos­tra de Valè­n­­cia-Cine­­ma del Medi­te­rra­ni de 1996…» Antes obtu­vo el Tirant de Leva­n­­te-EMV a la millor pel.licula valen­cia­na en la pri­me­ra edi­ción de estos pre­mios audio­vi­sua­les. Nun­ca más estu­vie­ron tan bien diri­gi­dos Sil­via Munt y Qui­que San Fran­cis­co.

Pos­te­rior­ment roda A ras de sue­lo (2005), un dra­ma pel qual Rosa­na Pas­tor guan­ya el pre­mi a millor actriu en la Mos­tra de Valèn­cia. La seua ter­ce­ra pel·lícula, Bes­te­zue­las, va ser un thri­ller amb res­sons del cine­ma quin­qui i tocs d’hu­mor que es pre­sen­ta­do en els fes­ti­vals de Bogo­tà i El Cai­re, i que s’a­lçà amb el pre­mi del públic en la sec­ció Pano­ra­ma Medi­te­rra­ni de la Mos­tra de Valèn­cia 2010. En 2013 realitza En el umbral de la con­cien­cia, un docu­men­tal sobre un equip de rodat­ge a la recer­ca dels secrets dels xamans peruans. Poc des­prés, en febrer de 2014 va diri­gir el mig­me­trat­ge Al Vapor sobre la per­for­man­ce de Eva­rist Nava­rro al IVAM amb cura de Juan Lagar­de­ra.

En l’ac­tua­li­tat pre­pa­ra­va un nou llarg­me­trat­ge titu­lat Des­tí per­dut, basat en un guió escrit en col·laboració amb Michel Gaz­tam­bi­de i Joan Álva­rez.

En paral·lel a la seua tra­jec­tò­ria estric­ta­ment cine­ma­to­grà­fi­ca, el ver­sà­til cineas­ta des­en­vo­lu­pa tam­bé pro­jec­tes com les TVmo­vies Camps de madui­xes (2005), Lati­dos (2006) o Comi­das para gatos (2008), tam­bé pre­mia­da en la Mos­tra de Valèn­cia. A més, va pro­duir i va diri­gir dife­rents pro­gra­mes i sèries de tele­vi­sió, nom­bro­sos espots publi­ci­ta­ris, fil­ma­cions de mun­tat­ges tea­trals de La Fura dels Baus, Come­diants o Els Joglars, així com un docu­men­tal sobre la Ama­zo­nia.

«Pas­tor, con­clu­ye la nota ofi­cial– és un dels prin­ci­pals repre­sen­tants d’u­na gene­ra­ció que va llui­tar per posar en peus un cine­ma valen­cià que es va enfron­tar amb unes infra­es­truc­tu­res indus­trials frà­gils i una difí­cil pro­jec­ció exte­rior, però va acon­se­guir con­­so­­li­­dar-se a nivell pro­fes­sio­nal com­bi­nant el tre­ball tele­vi­siu amb el cine­ma­to­grà­fic».

Car­los Pas­tor reco­ge una “pal­me­ra” de la Mos­tra en 2010 por su pelí­cu­la “Bes­te­zue­las”, pre­mio del publi­co. Foto: Gar­cía Pove­da

Pero ade­más de su aza­ro­sa tra­yec­to­ria en el difí­cil uni­ver­so audio­vi­sual, Car­los Pas­tor fue uno de los prin­ci­pa­les pro­ta­go­nis­tas de la reno­va­ción inte­lec­tual y vital que se pro­du­jo gene­ra­cio­nal­men­te en nues­tro país duran­te la Tran­si­ción. Siem­pre en un plano no nece­sa­ria­men­te pro­ta­go­nis­ta, como uno de esos mara­vi­llo­sos secun­da­rios del cine espa­ñol –lo mejor de la cul­tu­ra patria, de lar­go–, Car­los Pas­tor, a quien los ami­gos lla­ma­ban cari­ño­sa­men­te Sefer (la pro­nun­cia­ción ale­ma­na de pas­tor), andu­vo con Xavi Maris­cal por la Bar­ce­lo­na alter­na­ti­va de los años 70, vivien­do el momen­to más ani­ma­do, sen­sual y mul­ti­cul­tu­ral de la ciu­dad que lide­ró al país has­ta la lle­ga­da de la Movi­da madri­le­ña. Car­los Pas­tor for­mó par­te de los círcu­los de ami­gos de Ajo­blan­co, la revis­ta alter­na­ti­va de Pepe Ribas, par­ti­ci­pan­do en las legen­da­rias jor­na­das liber­ta­rias del Par­que Güell en 1977.

Car­los nun­ca aban­do­na­ba la son­ri­sa ni el buen talan­te. Siem­pre acom­pa­ña­do de muje­res intere­san­tes a las que daba el lide­raz­go de su vida. Siem­pre de buen humor y en bus­ca de pro­yec­tos y acti­vi­dad. Per­te­ne­ció a una cono­ci­da fami­lia nume­ro­sa de Valen­cia, vera­nean­tes de Roca­fort, entre­cru­za­dos con otras fami­lias nume­ro­sas de una épo­ca, la de fina­les del fran­quis­mo, en la que se deses­pe­re­za­ba un país anes­te­sia­do por la pos­gue­rra, el mora­lis­mo y el desa­rro­llo alo­ca­do. Car­los fue un acti­vis­ta de la vida. Se ha ido, ines­pe­ra­da­men­te, cuan­do dis­fru­ta­ba de un plá­ci­do reti­ro en el cam­po cer­cano del Pene­dés mien­tras seguía hacién­do­se que­rer. Su hijo, tam­bién Car­les, que­da al fren­te de una inquie­ta pro­duc­to­ra de docu­men­ta­les, Ambar Pic­tu­res, lo mis­mo que uno de sus her­ma­nos, Pedro, pro­duc­tor eje­cu­ti­vo de Althea Films y de Vora­mar. A ellos y al res­to de sus her­ma­nos y ami­gos cer­ca­nos, nues­tras con­do­len­cias más sin­ce­ras.

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