2.257 alumnes a València, 216 a Alacant i 195 a Castelló han participat en les sessions de didàctica cinematogràfica organitzades per l’IVC. Les sessions s’han celebrat durant tot el curs escolar als diversos espais de l’Institut Valencià de Cultura de les tres capitals valencianes.

La Con­se­lle­ria d’Educació Cul­tu­ra i Esport, a tra­vés de l’Institut Valen­cià de Cul­tu­ra, orga­nitza una àmplia pro­gra­ma­ció didàc­ti­ca orien­ta­da als esco­lars de tots els nivells del Sis­te­ma Edu­ca­tiu Valen­cià, des de cur­sos intro­duc­to­ris sobre la his­tò­ria del cine­ma per a Edu­ca­ció Infan­til i Pri­mà­ria fins a semi­na­ris, pro­jec­cions i tallers temà­tics per a ESO, Batxi­lle­rat i For­ma­ció Pro­fes­sio­nal.

El direc­tor gene­ral de l’IVC, Abel Gua­ri­nos, ha assen­ya­lat que amb aques­ta pro­gra­ma­ció didàc­ti­ca es pre­tén acos­tar la his­tò­ria del cine­ma a les aules i donar a conéi­xer el llen­guat­ge audio­vi­sual als més joves. En aquest curs esco­lar 2021–2022, hem ela­bo­rat una pro­gra­ma­ció espe­cial emmar­ca­da dins de les cele­bra­cions de l’Any Ber­lan­ga per tal de donar a conéi­xer la vida i l’obra del direc­tor valen­cià. Tam­bé hem pres­tat una espe­cial aten­ció a les pro­jec­cions de llarg­me­trat­ges en valen­cià i de cineas­tes valen­cians.

Abel Gua­ri­nos tam­bé ha indi­cat que des de l’IVC hem fet un gran esfo­rç per a la total recu­pe­ra­ció de les acti­vi­tats didàc­ti­ques pre­sen­cials als nos­tres espais cul­tu­rals, no només de cine­ma, sinó tam­bé de les ses­sions de didàc­ti­ca de músi­ca, arts escè­ni­ques o arts plàs­ti­ques. En el cas del cine­ma, volem que els esco­lars valen­cians puguen tor­nar a gau­dir de l’experiència cine­ma­to­grà­fi­ca en pan­ta­lla gran des­prés de dos anys de difi­cul­tats i d’incerteses per cul­pa de la pan­dè­mia.

La pro­gra­ma­ció didàc­ti­ca audio­vi­sual es realitza als espais cul­tu­rals de l’IVC a les tres capi­tals: la sala de Cambra de l’Auditori de Cas­te­lló, la sala Ber­lan­ga de La Fil­mo­te­ca de Valèn­cia, la sala 7 de l’Edifici Rial­to de Valèn­cia i el Teatre Arni­ches d’Ala­cant. Tam­bé s’ha man­tin­gut una línia de pro­gra­ma­ció d’activitats didàc­ti­ques en línia, ini­cia­da el 2020 per cau­sa de la pan­dè­mia.

Activitats didàctiques de cinema a València

La pro­gra­ma­ció de didàc­ti­ca cine­ma­to­grà­fi­ca a Valèn­cia s’ha realitzat a la sala Ber­lan­ga de La Fil­mo­te­ca de Valèn­cia i la sala 7 de l’Edifici Rial­to de Valèn­cia, amb una par­ti­ci­pa­ció de 40 cen­tres de tots els nivells edu­ca­tius i un total de 2.257 alum­nes, repar­tits en 33 ses­sions.

Dins de les 25 acti­vi­tats didàc­ti­ques d’aquest curs des­taquen les rela­cio­na­des amb la cele­bra­ció del cen­te­na­ri de Luis Gar­cía Ber­lan­ga. Des­ti­na­da a l’alumnat de 4t d’ESO, Batxi­lle­rat i For­ma­ció Pro­fes­sio­nal, la ses­sió didàc­ti­ca ‘Any Ber­lan­ga’ ha donat a conéi­xer la vida i l’obra del cineas­ta valen­cià a tra­vés de les pro­jec­cions de dues pel·lícules fona­men­tals de la seua fil­mo­gra­fia: ‘Bien­ve­ni­do Mis­ter Marshall’ (1953) i ‘Cala­buch’ (1956).

Tam­bé el pro­jec­te de coope­ra­ció euro­pea CinEd, que té com a objec­tiu difon­dre el cine­ma euro­peu d’autor, s’ha cen­trat en la figu­ra de Ber­lan­ga amb la pro­jec­ció del clàs­sic ‘El ver­du­go’ (1963). Dins de l’activitat ‘Expe­rièn­cia CinEd’, tam­bé s’ha pro­jec­tat ‘Un hom­bre sin pasa­do’ d’Aki Kau­ris­mä­ki.

En l’activitat didàc­ti­ca ‘De la para­ula a la imat­ge: L’obra cine­ma­to­grà­fi­ca de Vicen­te Blas­co Ibáñez’, diri­gi­da a l’alumnat de Batxi­lle­rat i FP, s’han pro­jec­tat les adap­ta­cions al cine­ma d’algunes de les novel·les de l’escriptor valen­cià i s’ha estu­diat la seua tra­jec­tò­ria polí­ti­ca i lite­rà­ria, així com la seua rela­ció amb la indústria cine­ma­to­grà­fi­ca.

Des­ti­na­da a l’alumnat de 4t d’ESO, Batxi­lle­rat i FP, l’acti­vi­tat ‘Troba’t amb el cine­ma valen­cià!’ ha con­sis­tit en la pro­jec­ció del llarg­me­trat­ge ‘La ban­da’ (2019), diri­git per Rober­to Bue­so, i en un pos­te­rior col·loqui amb el direc­tor.

Dins de les acti­vi­tats ja realitza­des en anys ante­riors figu­ren ‘Este­reo­tips en la pan­ta­lla’, diri­gi­da a l’alumnat de 2n cicle d’ESO; Què és una fil­mo­te­ca?’, amb pro­jec­cions de pel·lícules res­tau­ra­des per La Fil­mo­te­ca de l’IVC; ‘Des­co­brint cine­ma’, amb la pro­jec­ció de ‘Tiem­pos moder­nos’ (1936) de Char­les Cha­plin i ‘Persépolis’ (2007) de Mar­ja­ne Satra­pi, i You­tu­bers sen­se fron­te­res’, amb la pro­jec­ció de ‘Bin­ti’ (2019) de Fre­de­ri­ke Migom.

També cal des­ta­car ‘Vols doblar una pel·lícula?’, una ses­sió con­duï­da per l’actor valen­cià de doblat­ge Fran­cesc Feno­llo­sa, i Les imat­ges dels records. Valèn­cia en la memò­ria dels nos­tres majors’, amb la pro­jec­ció de frag­ments de pel·lícules anti­gues sobre la ciu­tat de Valèn­cia, que per­tan­yen als fons de l’Arxiu fílmic de La Fil­mo­te­ca, i amb la pre­sèn­cia de col·laboradors que per­tan­yen a l’associació Amics de la Nau Gran de la Uni­ver­si­tat de Valèn­cia.

Dins de les acti­vi­tats diri­gi­des als alum­nes d’Infantil i Pri­mà­ria figu­ren ‘Conei­xem al Grú­fal’ i ‘Conei­xem alMalva­do Zorro Feroz!!’, dos ses­sions amb pro­jec­cions de pel·lícules d’animació; tam­bé ‘Cine­ma infan­til en valen­cià: El vent entre les can­yes’, amb la pro­jec­ció de diver­sos curt­me­trat­ges per al públic infan­til doblats al valen­cià. Tam­bé s’ha pro­gra­mat ‘Còmics del cine­ma mut’ i Els mags del cine­ma’, dues ses­sions sobre els pio­ners del cine­ma amb l’acompanyament musi­cal al piano del mes­tre Arca­di Valent.

Tallers de cinema

Durant el curs esco­lar 2021–2022, la sala 7 de l’Edifici Rial­to ha aco­llit qua­tre tallers de didàc­ti­ca de cine­ma: ‘Mythos i cinema’, sobre l’evolució dels efec­tes espe­cials i la pre­sèn­cia en el cine­ma d’alguns mites clàs­sics; ‘Drets animats’, un taller impar­tit per Emi­lio Mar­tí en el qual s’ha realitzat un curt­me­trat­ge d’animació sobre els drets humans, i His­tò­ries que giren’, sobre els orí­gens del cine­ma.

En col·laboració amb la Direc­ció Gene­ral de Can­vi Cli­mà­tic, l’IVC va orga­nitzar el taller didàc­tic ‘Pla­ne­ta B’, diri­git per Emi­lio Mar­tí, que pro­po­sava emprar l’animació cine­ma­to­grà­fi­ca per a com­pren­dre l’activisme eco­lo­gis­ta. Des­ti­nat a l’alumnat d’ESO i ter­cer cicle de Pri­mà­ria, en aquest taller van par­ti­ci­par durant tres dies cent alum­nes repar­tits en tres grups de tre­ball.

Activitats en línia

Enguany, l’Institut Valen­cià de Cul­tu­ra ha col·laborat amb Fil­mo­te­ca Española en el pro­jec­te Edu­ca­Fil­mo­te­ca, que per­met a estu­diants i docents de tot l’Estat espan­yol gau­dir des de les seues llars de les ses­sions edu­ca­ti­ves realitza­des al Cine Doré de Madrid, seu de Fil­mo­te­ca Española.

Dins de les acti­vi­tats vir­tuals diri­gi­des a l’alumnat d’ESO, tam­bé figuren les ses­sions d’‘Aula­Film on Line’, amb la pro­jec­ció dels llarg­me­trat­ges Mus­tang’ (2015), de Deniz Gam­ze Ergü­ven, i ‘Las niñas’ (2020), que va comp­tar amb la par­ti­ci­pa­ció en el debat de la seua direc­to­ra, Pilar Palo­me­ro.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia