El cicle s’inicia el dimecres 27 d’abril, a les 18 hores, amb la projecció de Ciudadano Kane (1941). El cicle se celebra dins de la quarta edició del seminari “Filosofia i cine”.

Cul­tu­ra de la Gene­ra­li­tat, a tra­vés de l’Institut Valen­cià de Cultu­ra, pre­sen­ta en la Fil­mo­te­ca de Valèn­cia el cicle Orson Welles i el mal dins de la quar­ta edi­ció del semi­na­ri “Filo­so­fia i cine”, que se cele­bra del 27 d’abril al 10 de juny.

El semi­na­ri “Filo­so­fia i cine” està orga­nitzat per l’IVC, La Torre del Virrey. Ins­ti­tu­to de Estu­dios Cultu­ra­les Avan­za­dos, l’Ajuntament de l’Eliana, el Cefi­re Huma­nís­tic i Social i la Uni­ver­si­tat Catò­li­ca de Valèn­cia.

Des­prés dels cicles “Home­nat­ge a Stan­ley Cavell” (2017), “Hitch­cock filò­sof” (2018) i “Els wes­terns d’Anthony Mann i James Ste­wart” (2019), La Fil­mo­te­ca tor­na a col·laborar amb el semi­na­ri ‘“Filo­so­fia i cine”, que en la seua quar­ta edi­ció cen­tra la seua aten­ció en set pel·lícules diri­gi­des per Orson Welles.

“Ciudadano Kane”, el 27 d’abril

El cicle s’inicia el dime­cres 27 d’abril, a les 18 hores, amb la pro­jec­ció de Ciu­da­dano Kane (1941), un dels grans clàs­sics del cine i la pel·lícula que va lla­nçar a la fama a Orson Welles. El film es podrà tor­nar a veu­re el diven­dres 29 d’abril, a les 20.15 hores.

Pro­ta­go­nitza­da per Orson Welles, Joseph Cot­ten, Dorothy Comin­go­re, Agnes Moo­rehead i Ruth Warrick, l’òpera pri­ma de Welles con­ta la his­tò­ria de Char­les Fos­ter Kane, mag­nat mul­ti­mi­lio­na­ri de la prem­sa que mor a soles en la seua man­sió de Xana­du, pro­nun­ciant una últi­ma i mis­te­rio­sa para­ula: ‘Rose­bud’. En un intent per des­en­tran­yar la seua enig­mà­ti­ca vida, un perio­dis­ta come­nça a inves­ti­gar en el seu pas­sat.

“El extraño”, el 4 i 5 de maig

El dime­cres 4 de maig, a les 18 hores, i el dijous 5 de maig, a les 20.15 hores, La Fil­mo­te­ca pro­jec­ta El extra­ño (1946), pro­ta­go­nitzada per Edward G. Robin­son, Loret­ta Young, Orson Welles, Phi­lip Meri­va­le i Richard Long.

La ter­ce­ra pel·lícula de Welles i la seua pri­me­ra incur­sió dins del cine negre se cen­tra en el per­so­nat­ge de Franz Kind­ler, un peri­llós cri­mi­nal nazi que s’oculta en una xicote­ta ciu­tat dels Estats Units, on gau­deix de la sim­pa­tia dels seus con­veïns. L’anunci del seu matri­mo­ni amb una xica de la loca­li­tat coin­ci­deix amb l’arribada d’un detec­tiu del ser­vei aliat que va darre­re de la seua pis­ta.

“La dama de Shangai”, el 11 i 13 de maig

El dime­cres 11 de maig, a les 18 hores, i el diven­dres 13 de maig, a les 20.15 hores, La Fil­mo­te­ca pro­jec­ta La dama de Shan­gai (1947), sego­na apro­xi­ma­ció de Welles al gène­re poli­cíac en què com­par­teix pro­ta­go­nis­me en esce­na amb Rita Hay­worth, que en aquell moment era la seua espo­sa.

La pel·lícula és un clar exem­ple de la gran­di­lo­qüèn­cia i com­ple­xi­tat de Welles com a actor i direc­tor. Inquie­tant i fas­ci­nant al mateix temps, ‘La dama de Shangai’ és una obra tem­pes­tuo­sa, com la prò­pia rela­ció dels actors pro­ta­go­nis­tes, que va con­clou­re amb la seua sepa­ra­ció des­prés del final del rodat­ge. Con­ta la his­tò­ria d’un mari­ner irlan­dés que s’enrola en el iot d’un dis­ca­pa­ci­tat casat amb una dona fatal i que des­prés es veu immers en un embo­lic d’intrigues i assas­si­nats.

“Macbeth”, el 18 i 22 de maig

El dime­cres 18 de maig, a les 18 hores, i el dis­sab­te 21 de maig, a les 20 hores, La Fil­mo­te­ca pro­jec­ta Mac­beth (1948), pri­me­ra adap­ta­ció de Welles d’una obra de Sha­kes­pea­re en la qual el cineas­ta com­par­teix pro­ta­go­nis­me amb Jea­net­te Nolan en el paper de Lady Mac­beth.

Mac­beth, un noble esco­cés, albi­ra la idea d’aconseguir el tron i pla­ne­ja assas­si­nar el rei. La seua espo­sa, temo­ro­sa que no siga capaç de dur a ter­me els seus plans, s’alia amb ell i es con­ver­teix en còm­pli­ce dels seus actes cri­mi­nals.

“Sed de mal”, el 25 i 29 de maig

El dime­cres 25 de maig, a les 18 hores, i el diu­men­ge 29 de maig, a les 20 hores, La Fil­mo­te­ca pro­jec­ta Sed de mal (1958), un dels grans clàs­sics del cine negre pro­ta­go­nitzat per Charl­ton Hes­ton, Janet Leigh, Orson Welles i Mar­le­ne Die­trich.

Un inves­ti­ga­dor del govern mexi­cà i la seua espo­sa han de sus­pen­dre la seua llu­na de mel quan es veuen embo­li­cats en una tra­ma cri­mi­nal en què està impli­cat el cap de poli­cia de la ciu­tat.

El cicle “Orson Welles i el mal” pros­se­gui­rà al juny amb les pro­jec­cions d’El pro­ce­so (1962) i El ter­cer hom­bre (1949).

Conferències després de les projeccions

A més de les pro­jec­cions en la Fil­mo­te­ca de Valèn­cia, el semi­na­ri “Filo­so­fia i cine” inclou una sèrie de con­fe­rèn­cies sobre cada una de les pel·lícules del cicle, a les quals es pot assis­tir de mane­ra pre­sen­cial en la seu de San­ta Úrsu­la de la Uni­ver­si­tat Catò­li­ca de Valèn­cia (carrer Gui­llem de Cas­tro, 94) o bé de for­ma tele­mà­ti­ca.

Entre els con­fe­ren­ciants figu­ren pro­fes­sors, filò­sofs i espe­cia­lis­tes cine­ma­to­grà­fics com Pedro Mantas España, Vicen­te Garri­do, José Alfre­do Peris-Can­­cio, Daniel Mar­tín Sáez, el direc­tor de ‘La torre del Virrey’ i del semi­na­ri ‘Filo­so­fia i cine’, Anto­nio Lastra, i el cap de Pro­gra­ma­ció de La Fil­mo­te­ca, José Anto­nio Hur­ta­do.

Les pri­me­res pro­jec­cions de cada pel·lícula en La Fil­mo­te­ca tenen lloc els dime­cres, a les 18 hores. Les con­fe­rèn­cies s’imparteixen l’endemà de mane­ra pre­sen­cial a San­ta Úrsu­la i tele­mà­ti­ca a les 19 hores. Per a més infor­ma­ció sobre les con­fe­rèn­cies, con­sulteu la pàgi­na sobre el semi­na­ri “Filo­so­fia i cine”: https://www.latorredelvirrey.es/filosofia-y-cine-iv/

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia