L’Ins­ti­tut Valen­cià de Cul­tu­ra ini­cia aques­ta set­ma­na la tem­po­ra­da d’arts escè­ni­ques als tea­tres Prin­ci­pal i Rial­to de Valèn­cia, amb una de les pro­duc­cions amb més èxit de la pas­sa­da tem­po­ra­da, “Valen­cia­na, la reali­tat no és sufi­cient”, escri­ta i diri­gi­da per Jordi Casa­no­vas, que va guan­yar el Pre­mi Turia al millor espec­ta­cle.

“Valen­cia­na, la reali­tat no és sufi­cient”, escri­ta i diri­gi­da per Jordi Casa­no­vas.

Les repre­sen­ta­cions come­nça­ren aquest 9 d’oc­tu­bre amb una fun­ció gra­tuï­ta amb què l’IVC es suma­ba a la cele­bra­ció del Dia de la Comu­ni­tat Valen­cia­na.

Un espectacle vibrant i divertit que viatja pel túnel del temps de València

La copro­duc­ció de l’Ins­ti­tut Valen­cià de Cul­tu­ra i la Dipu­tació de Valèn­cia està inter­pre­ta­da per Rebe­ca Valls, Maria Almu­dè­ver, Vanes­sa Cano, Car­les San­jai­me, Verò­ni­ca Andrés, Toni Agus­tí, Enric Jue­zas, Palo­ma Vidal, Cris­ti­na Fer­nán­dez Pin­ta­do, Juli Dis­la, Lau­ra Vale­ro i Car­los Ama­dor. És un espec­ta­cle vibrant i tre­pi­dant, inquie­tant i diver­tit, que viat­ja pel túnel del temps d’u­na Valèn­cia fes­te­ra, media­titza­da i corrup­ta de la qual tots tenim records i sen­ti­ments enfron­tats.

Rober­to Gar­cía, direc­tor adjunt d’Arts Escè­ni­ques de l’IVC, ha mani­fes­tat: “Aquest espec­ta­cle refo­rça les grans apos­tes d’a­ques­ta direc­ció adjun­ta: refo­rçar la dra­ma­túr­gia viva con­tem­po­rà­nia, visi­bi­litzar el gran tre­ball i talent dels pro­fes­sio­nals valen­cians i dur a ter­me pro­pos­tes valen­tes i de qua­li­tat que gene­ren entre el públic emo­ció, refle­xió i debat”.

L’èxtasi, la por i l’eufòria en la València dels anys 90

“Valen­cia­na” ens par­la de l’èx­ta­si, la por i l’eu­fò­ria en la Valèn­cia dels anys 90. Tres joves ami­gues, que es van conéi­xer estu­diant perio­dis­me, veuen com els seus camins vitals es van sepa­rant a mesu­ra que aques­ta cri­si va crei­xent. Valè­ria ini­cia la recer­ca de la seua iden­ti­tat per les dis­co­te­ques de la ruta “des­troy”, Ana cobreix el crim més trau­mà­tic de la his­tò­ria d’Es­pan­ya per a la tele­vi­sió valen­cia­na i Encar­na diri­geix la comu­ni­ca­ció d’un jove polí­tic que mar­ca­rà un can­vi de para­dig­ma en tot el terri­to­ri valen­cià.

L’es­pec­ta­cle comp­ta­rà amb fun­cions mati­nals, els dime­cres 14, 21 i 28 d’oc­tu­bre i 4 de novem­bre, diri­gi­des prin­ci­pal­ment a ins­ti­tuts i uni­ver­si­tats en les quals l’e­quip artís­tic de l’o­bra par­ti­ci­pa en un col·loqui pos­te­rior a la repre­sen­ta­ció.

Teatre Rialto “la mort i la donzella”

La sego­na pro­duc­ció prò­pia que es repre­sen­ta­rà al Rial­to serà “La mort i la don­ze­lla”, una pro­duc­ció de dan­sa, aca­ba­da d’es­tre­nar a Elx, diri­gi­da i coreo­gra­fia­da per Asun Noa­les a par­tir del cèle­bre quar­tet de Schu­bert.

Rial­to repre­sen­ta­rà “La mort i la don­ze­lla”.

Al des­em­bre serà l’es­tre­na de “Pere­ne”, pri­me­ra pro­duc­ció públi­ca de circ con­tem­po­ra­ni, escri­ta i diri­gi­da per Patrí­cia Par­do.

Al gener es repo­sa­rà “Dina­mar­ca”, escri­ta per Josep Lluís i Rodolf Sire­ra i diri­gi­da per Car­les Alfa­ro, que obtin­gué el pas­sat mes de setem­bre el Pre­mi Max a la millor auto­ria tea­tral, a més del Pre­mi de la Crí­ti­ca Serra d’Or i el Pre­mi de la Crí­ti­ca Lite­rà­ria Valen­cia­na.

Final­ment, al febrer, s’es­tre­na­rà “Barahún­da”, text fruit del labo­ra­to­ri de dra­ma­túr­gia Insu­la Dra­ma­ta­ria, de l’au­to­ra Isa­bel Caba­lle­ro i diri­gi­da per Gem­ma Mira­lles.

A més, a la Sala 7 del Rial­to, es repro­gra­ma­rà del 15 al 17 d’oc­tu­bre el cicle “La cosa rara” ajor­nat per la pan­dè­mia el pas­sat mes de març. Així mateix, al novem­bre se cele­bra­rà el fes­ti­val Dan­sa Valèn­cia, que va que­dar ajor­nat pel mateix motiu.

Teatre Principal

L’IVC pre­sen­ta­rà grans pro­duc­cions nacio­nals, inter­na­cio­nals i valen­cia­nes. Obri­rà la tem­po­ra­da el mes d’oc­tu­bre amb una pro­duc­ció de gran for­mat pro­duï­da per l’Ins­ti­tut Valen­cià de Cul­tu­ra i la Dipu­tació de Valèn­cia, “Poder i san­te­dat” de Manuel Molins, Pre­mi d’Ho­nor de les Arts Escè­ni­ques Valen­cia­nes en 2018. L’o­bra, diri­gi­da per Paco Azo­rín, esta­rà al Tea­tre Prin­ci­pal del 16 d’oc­tu­bre al 8 de novem­bre.

Imat­ge pro­mo­cio­nal de “Poder i san­te­dat”.

Tam­bé se cele­bra­rà la Nit del Circ Valen­cià i el fes­ti­val Dan­sa Valèn­cia. Hi hau­rà músi­ca amb La Habi­ta­ción Roja, el con­cert de piano de Joa­quín Achú­ca­rro o l’ho­me­nat­ge a Ovi­di Montllor. I tam­bé pre­sèn­cia inter­na­cio­nal amb l’es­pec­ta­cle “Kind’ ”de la com­pan­yia bel­ga Pee­ping Tom o tea­tre fami­liar amb el cicle “Nadal a l’Es­ca­lan­te”.

Al llarg de la res­ta de la tem­po­ra­da es posa­ran en esce­na títols com “La gavio­ta” de Txékhov, diri­gi­da per Álex Rigo­la i amb Ire­ne Esco­lar de pro­ta­go­nis­ta; “Maria­na Pine­da” de Lor­ca, amb Laia Marull, o el “Gali­leo” de Ber­tolt Brecht de la com­pan­yia l’Om-Impre­bís.

Aitana Sánchez Gijón, Ana Belén o Javier Gutiérrez al Principal

Tam­bé pas­sa­ran per l’es­ce­na­ri del carrer Bar­ques com­pan­yies míti­ques com Dagoll Dagom o T de Tea­tre, i noms pro­pis de la talla d’Ai­ta­na Sán­chez Gijón amb el seu espec­ta­cle “Jua­na”; Ana Belén, amb “Eva con­tra Eva”, diri­gi­da per Síl­via Munt; Javier Gutié­rrez amb “Prin­ci­pian­tes”, diri­gi­da per Andrés Lima; o la pri­me­ra pro­duc­ció del Cen­tro Dra­má­ti­co Nacio­nal, “El bar que se tra­gó a todos los espa­ño­les”, escri­ta i diri­gi­da pel seu nou direc­tor Alfre­do San­zol.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia