La Fil­mo­te­ca de l’Ins­ti­tut Valen­cià de Cul­tu­ra reprén la seua pro­gra­ma­ció en l’e­di­fi­ci Rial­to diven­dres que ve 25 de setem­bre. Durant la tem­po­ra­da es repren­dran alguns cicles pro­gra­mats en la tem­po­ra­da pas­sa­da i que van haver de ser ajor­nats a cau­sa de la cri­si sani­tà­ria pro­duï­da per la Covid-19 i es pren­dran així mateix les mesu­res opor­tu­nes per a garan­tir la segu­re­tat dels espec­ta­dors.

El direc­tor adjunt d’Au­dio­vi­suals i Cine­ma­to­gra­fia de l’IVC, José Luis Moreno, ha mani­fes­tat res­pec­te d’ai­xò: “La prio­ri­tat de la Fil­mo­te­ca en aquests moments és que els espec­ta­dors puguen gau­dir de la cul­tu­ra de mane­ra segu­ra. És vital que con­ti­nuem pro­mo­vent una acti­vi­tat cul­tu­ral de qua­li­tat amb el suport de mesu­res que garan­tis­quen la segu­re­tat del públic”.

A més de l’a­fo­ra­ment de la sala, es redueix el nom­bre de ses­sions per a fer-ne una ade­qua­da nete­ja i evi­tar la con­cen­tra­ció de per­so­nes en les zones d’ac­cés. Per això, hi hau­rà una úni­ca ses­sió al dia, excep­te els diven­dres i dis­sab­tes, que n’hi hau­rà dues (sem­pre que la dura­ció de les pel·lícules dei­xe el temps sufi­cient per a nete­jar la sala entre amb­dues ses­sions).

El cicle en honor a Federico Fellini

Des­prés del tan­ca­ment de la sala el 13 de març, alguns cicles van ser cancel·lats i uns altres ajor­nats. És el cas de les dues grans retros­pec­ti­ves dedi­ca­des a Felli­ni i Fass­bin­der, les pro­jec­cions de les quals es van repren­dre durant les dues set­ma­nes, del 25 de juny al 5 de juliol, en què la Fil­mo­te­ca va reobrir amb estric­tes mesu­res de segu­re­tat per a aco­mia­dar sim­bò­li­ca­ment la tem­po­ra­da.

Des del pas­sat mes de gener, estem cele­brant el cen­te­na­ri del nai­xe­ment de Fede­ri­co Felli­ni amb una retros­pec­ti­va de la seua obra. En les prò­xi­mes set­ma­nes podran veu­re’s els sis últims títols del cicle, entre els quals des­ta­ca la seua inter­pre­ta­ció dels reco­rre­guts del cèle­bre seduc­tor Gia­co­mo Casa­no­va, tan per­so­nal que el nom de Felli­ni apa­reix en el mateix títol de la pel·lícula, ‘El Casa­no­va de Felli­ni’, estre­na­da en 1976.

En el can­vi de dèca­da, va fil­mar dues polè­mi­ques parà­bo­les: ‘Ensa­yo de orques­ta’, sobre la neces­si­tat d’un lide­rat­ge capaç d’har­mo­nitzar les dife­rèn­cies dins d’un col·lectiu, i ‘La ciu­dad de las muje­res’, una visió irò­ni­ca del movi­ment femi­nis­ta.

En 1983 fil­ma­ria una de les seues obres més evo­ca­do­res, ‘Y la nave va’, impreg­na­da per un halo melan­cò­lic pre­sent tam­bé en ‘La voz de la luna’, que pro­ta­go­nitza Rober­to Benig­ni. Per la seua ban­da, ‘Inter­vis­ta’ és un fals docu­men­tal, en la línia de ‘Los clowns’, en què Felli­ni refle­xio­na sobre l’o­fi­ci de cineas­ta.

El cicle R.W. Fassbinder

Es reprén tam­bé “R.W. Fass­bin­der, amor i ràbia”, l’ex­ten­sa retros­pec­ti­va dedi­ca­da al cineas­ta ale­many, un dels autors més pro­lí­fics i lúcids de la his­tò­ria del seté art.

En les prò­xi­mes set­ma­nes estan pro­gra­ma­des algu­nes de les obres més inci­si­ves d’u­na fil­mo­gra­fia que, sota for­mes més avant­guar­dis­tes o apro­­piant-se dels codis del melo­dra­ma, sem­pre gira entorn de les rela­cions de poder i de la dis­cri­mi­na­ció sexual i de clas­se. Títols com ‘La rule­ta chi­na’, ‘La ley del más fuer­te’, ‘El asa­do de Satán’ i ‘La ansie­dad de Vero­ni­ka Voss’ es pro­jec­ta­ran a la sala Ber­lan­ga durant setem­bre i octu­bre.

El pols del cine romanés

Un any més, i de la mà de l’Ins­ti­tut Cul­tu­ral Roma­nés, la Fil­mo­te­ca pren el pols del cine roma­nés més recent amb la pro­gra­ma­ció de sis pel·lícules ava­la­des per les seues nom­bro­ses selec­cions en fes­ti­vals inter­na­cio­nals. Obri el cicle, el 25 de setem­bre, l’úl­ti­ma pel·lícula de Cor­ne­liu Porum­boiu, ‘La Gome­ra’, pre­sent en la sec­ció ofi­cial de l’úl­tim Fes­ti­val de Canes i pre­mi a millor guió en el Fes­ti­val de Cine Euro­peu de Sevi­lla.

Veu­rem les dues pri­me­res pel·lícules de la tri­lo­gia ‘Love’ de Flo­rin ?erban: ‘Love 1. Dog’ i ‘Love 2. Ame­ri­ca’; ‘Iva­na the Terri­ble’, diri­gi­da per Iva­na Mla­de­no­vi?, pre­mi espe­cial del jurat de la sec­ció ‘Cineas­tes del pre­sent’ del Fes­ti­val de Locarno; ‘Par­king’ de Tudor Giur­giu, una copro­duc­ció entre Roma­nia i Espan­ya que comp­ta entre el seu repar­ti­ment amb Belén Cues­ta, Ariad­na Gil i Luis Ber­me­jo, i ‘A Decent Man’, l’ò­pe­ra pri­ma d’Ha­drian Mar­cu, que va for­mar part de la sec­ció ‘Nous direc­tors’ del Fes­ti­val de Sant Sebas­tià.

Programació especial sobre la història del cine

Final­ment, la Fil­mo­te­ca, junt amb la revis­ta ‘Cai­man Cua­der­nos de Cine’, con­ti­nua amb la seua pro­gra­ma­ció espe­cial sobre la his­tò­ria del cine: ‘Bàsics Fil­mo­te­ca’, enguany dedi­cat al ‘rema­ke’.

Aques­ta anà­li­si es deté el 15 d’oc­tu­bre en el con­cep­te ‘auto­re­ma­ke’. Com en el cas de Hitch­cock i ‘El hom­bre que sabia dema­sia­do’ (pro­gra­ma­da el prò­xim novem­bre) o Hane­ke i ‘Funny Games’. Sebas­tián Lelio va tor­nar a por­tar a la pan­ta­lla en 2018 la his­tò­ria de ‘Glo­ria’, una dona madu­ra, imper­fec­ta, dig­ni­fi­ca­da i sexual que havia inter­pre­tat magis­tral­ment Pau­li­na Gar­cía en la pri­me­ra ver­sió, xile­na, de 2013.

La nova ver­sió ame­ri­ca­na està pro­ta­go­nitza­da per una Julian­ne Moo­re tan bri­llant com sem­pre. En para­ules d’An­drea Morán, “una com­pa­ra­ció pla per pla de les dues pel·lícules pre­sen­ta­ria poques dife­rèn­cies; sí que hi ha alguns can­vis i diver­sos es deuen al nou ima­gi­na­ri cul­tu­ral (la ban­da sono­ra vira cap a rit­mes més pop), men­tre que altres són part d’un fil­tre estè­tic: la nova ver­sió ser­veix per a rebai­xar l’e­dat dels pro­ta­go­nis­tes i pujar-los el nivell d’a­trac­tiu, dis­mi­nuir la càrre­ga sexual i blan­que­jar la il·luminació, per la qual cosa la sole­dat de la pro­ta­go­nis­ta mai arri­ba a ser tan crua”.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia