La Mos­tra de Valèn­cia come­nça a donar for­ma a la Sec­ció Ofi­cial a com­pe­ti­ció. El fes­ti­val, que arran­ca el 22 d’octubre i se cele­bra­rà fins l’1 de novem­bre, con­so­li­da l’aposta pel cine­ma pro­duït als paï­sos de la con­ca del Medi­te­rra­ni. El fes­ti­val ava­nça les pri­me­res incor­po­ra­cions de la seua sec­ció a con­curs, que opta­ran a la Pal­me­ra d’Or: sis estre­nes abso­lu­tes a Espan­ya, que cons­ti­tuï­xen “una selec­ció de títols d’alt nivell, els quals com­pre­nen temes molt diver­sos i no dei­xa­ran nin­gú indi­fe­rent”, segons ha asse­gu­rat Eduar­do Gui­llot, res­pon­sa­ble de pro­gra­ma­ció del fes­ti­val.

Una esce­na de “La via­jan­te”, la pri­me­ra pel.lícula del cineas­ta cana­ri Miguel Mejías.

“En un any tan com­pli­cat per al sec­tor, estem molt con­tents de poder ofe­rir al públic una selec­ció de títols d’alt nivell, que repre­sen­ten una pano­rà­mi­ca de les dife­rents pro­pos­tes narra­ti­ves i visuals de l’ecosistema cine­ma­to­grà­fic i geo­grà­fic que ofreix la Mos­tra”, ha mani­fes­tat Gui­llot.

“Zana”, una reflexió sobre l’horror a la guerra dels Balcans

https://www.youtube.com/watch?v=qkz_1ULdfyQ

Així, des de Koso­vo arri­ba ‘Zana’, òpe­ra pri­ma d’Antoneta Kas­tra­ti amb Adria­na Matoshi com a pro­ta­go­nis­ta, que reco­rre de mane­ra pun­tual a l’element fan­tàs­tic per refle­xio­nar sobre l’horror de la gue­rra dels Bal­cans. El debut de la realitza­do­ra koso­var esta­bli­da als Estats Units va ser selec­cio­nat per repre­sen­tar el seu país als Òscar i va obtin­dre el Gran Pre­mi del Jurat a Los Ange­les.

“Mosquit”. Ambientada a la Primera Guerra Mundial

Mos­quit’, del direc­tor por­tu­gués João Nuno Pin­te, s’inspira en fets reals i està ambien­ta­da al 1917, durant la Pri­me­ra Gue­rra Mun­dial. La crí­ti­ca l’ha qua­li­fi­ca­da com una mes­cla entre ‘Apo­caly­pse Now’, ‘Agui­rre, la còle­ra de Déu’ i ‘Sen­ders de glò­ria’, ja que narra el viat­ge al cor de les tene­bres d’un jove que s’allista en l’exèrcit a la recer­ca de glò­ria i es tro­ba amb l’infern de les colò­nies por­tu­gue­ses a l’Àfrica. Va ser la pel·lícula inau­gu­ral de l’últim Fes­ti­val de Rot­ter­dam.

“La viajante”. La història d’una jove fotògrafa

La par­ti­ci­pa­ció espan­yo­la arri­ba de la mà de ‘La via­jan­te’, debut del cineas­ta cana­ri Miguel Mejías, que en el seu reco­rre­gut inter­na­cio­nal ha sus­ci­tat com­pa­ra­cions amb Víc­tor Eri­ce, Theo Ange­lo­pou­los o Car­los Rey­ga­das. Una road movie inte­rior, pro­ta­go­nitza­da per Ánge­la Boix (‘Dia­mond Flash’, ‘Gen­te en sitios’), que con­ta la his­tò­ria d’una jove fotò­gra­fa embar­ca­da en una fugi­da exis­ten­cial i que es tro­ba davant de situa­cions ines­pe­ra­des les quals docu­men­ta a tra­vés de les imat­ges que cap­ta amb l’antiga càme­ra de la seua mare. 

“The End will be Spectacular”. Sobre la guerra al Kurdistàn

Tam­bé podrà veure’s a la Mos­tra de Valèn­cia el pri­mer film de fic­ció pro­duït per la Comu­na de Cine de Roja­va (Síria), ‘The End will be Spec­ta­cu­lar’, d’Ersin Çelik. Una pel·lícula bèl·lica, que rela­ta el set­ge de cent dies a què van ser sot­me­sos els kurds per part de l’exèrcit turc a la ciu­tat de Diyar­ba­kir al 2015. Alguns dels super­vi­vents d’aquells fets encar­nen els per­so­nat­ges, la qual cosa aug­men­ta la força dra­mà­ti­ca d’una pel·lícula narra­da a tra­vés dels ulls d’una jove kur­da que tor­na al seu lloc d’origen.

Mirades àrabs a la Mostra

La diver­si­tat con­ti­nen­tal de la selec­ció es posa de mani­fest a tra­vés de la pre­sèn­cia àrab, una de les sen­yes d’identitat del fes­ti­val, que comp­ta­rà amb l’última pel·lícula del direc­tor alge­rià Mer­zak *Alloua­che, ‘Pay­sa­ges d’automne’, i amb ‘Bet­ween Hea­ven and Earth’, de la direc­to­ra pales­ti­na Naj­wa Naj­jar.

Pay­sa­ges d’automne’ és un retrat del país des­prés de les pri­ma­ve­res àrabs. Uti­litza el thri­ller per mos­trar una Algè­ria a la mer­cè d’u­na xar­xa cri­mi­nal en què estan invo­lu­crats mem­bres dels prin­ci­pals par­tits polí­tics, poli­cies i orga­nitza­cions cri­mi­nals. El per­so­nat­ge prin­ci­pal és una perio­dis­ta que inves­ti­ga una sèrie d’assassinats de xique­tes vin­cu­la­des a una xar­xa de pros­ti­tu­ció i que patix la for­ta pres­sió de diver­sos grups que pro­te­gi­xen els pro­xe­ne­tes res­pon­sa­bles.

Quant a la pales­ti­na ‘Bet­ween Hea­ven and Earth’, pro­po­sa una mira­da a la com­ple­xi­tat polí­ti­ca, ideo­lò­gi­ca i reli­gio­sa de la Pales­ti­na actual a tra­vés d’una pare­lla en pro­cés de divor­ci. Els pro­ta­go­nis­tes viuen en terri­to­ri pales­tí i por­ten cinc anys casats, però quan acon­se­gui­xen creuar un lloc de guàr­dia israe­lià, ell dema­na la sepa­ra­ció. A par­tir d’este moment, comen­cen a reve­­lar-se impac­tants mis­te­ris sobre la vida del seu pare. Una sin­gu­lar pel·lícula de carre­te­ra que va guan­yar el pre­mi al millor guió al Fes­ti­val d’el Cai­re i que aca­ba de ser pre­se­lec­cio­na­da per als guar­dons anuals de l’Acadèmia del Cine­ma Euro­peu.

Este pri­mer ava­nç de títols es com­ple­ta­rà en prò­xi­mes dates amb la res­ta de films que par­ti­ci­pa­ran en la com­pe­ti­ció del fes­ti­val.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia