La for­ma­ció valen­cia­na Cape­lla de Minis­trers, diri­gi­da per Car­les Magra­ner, por­ta al fes­ti­val Sagunt a Esce­na, el dimarts 14 d’a­gost, un dels seus últims tre­balls, l’es­pec­ta­cle “La Ruta de la Seda”, que va ser pre­sen­tat el des­em­bre pas­sat a la Llot­ja de la Seda de Valèn­cia.

For­ma­da per Car­les Magra­ner en la direc­ció i acom­pan­yat per Jota Mar­tí­nez, Robert Cases, Eduard Nava­rro, Kaveh Sar­va­rian (Pèr­sia), Aziz Sam­saoui (el Marroc), Pau Balles­ter, i per les veus de Mara Aran­da, Elia Casa­no­va i Imant Kan­dous­si, Cape­lla de Minis­trers pre­sen­ta a Sagunt un con­cert divi­dit en sis parts que al·ludeixen a dife­rents llocs d’a­ques­ta ruta que, par­tint de la Xina, aca­ba­va a la penín­su­la Ibè­ri­ca.

La pri­me­ra part, “Serin­da o la terra dels seres”, par­teix des del país de la seda a l’O­rient Llun­yà cap a Cons­tan­ti­no­ble, capi­tal de l’im­pe­ri bizan­tí. La sego­na, “L’a­rri­ba­da d’Al-Anda­lus”, fa refe­rèn­cia a la con­quis­ta musul­ma­na de l’an­ti­ga Ruta de la Seda. El ter­cer acte del con­cert, “Mar­co Polo”, ens par­la de les grans ciu­tats de la seda a Orient en el segle XIII.

Per la seua ban­da, en el quart frag­ment, titu­lat “L’art de la seda”, viat­gem des de Bizan­ci a les grans ciu­tats ita­lia­nes del nord: Venè­cia, Flo­rèn­cia i Gèno­va. El cin­qué, que por­ta per títol “Can­ti­gues de seders jueus i con­ver­sos”, al·ludeix als hereus de la tra­di­ció musul­ma­na per tot el Medi­te­rra­ni cris­tià. Final­ment, “La Coro­na d’A­ra­gó” evo­ca l’art de la seda en el segle XV a la Coro­na d’A­ra­gó, a tra­vés de la com­pan­yia de sedes de Bar­ce­lo­na, de l’art de Vellu­ters i de la Llot­ja de Valèn­cia.

La Ruta de la Seda és un dels èxits més sig­ni­fi­ca­tius de la his­tò­ria de les civi­litza­cions. Per la gran Ruta de la Seda cir­cu­la­ven les cul­tu­res, els valors espi­ri­tuals, les idees reli­gio­ses i tam­bé la músi­ca. Recrear aquest viat­ge musi­cal ha sigut una tas­ca apas­sio­nant que només es pot dur a ter­me des de la humi­li­tat que pro­mou tan­ta gran­de­sa i diver­si­tat musi­cal, com afir­ma el direc­tor Car­les Magra­ner.

Magra­ner, amb la col·laboració de l’his­to­ria­dor Ger­mán Nava­rro de la Uni­ver­si­tat de Sara­gos­sa, espe­cia­lis­ta en les rutes comer­cials de la seda, fa per pri­me­ra vega­da un estu­di rigo­rós del con­text musi­cal d’a­quest feno­men que va ser la gran Ruta de la Seda.

La Ruta de la Seda no és només una qües­tió his­tò­ri­ca, és tam­bé un espai de dimen­sions cul­tu­rals insos­pi­ta­des de caràc­ter trans­dis­ci­pli­na­ri. Per això, s’ha ela­bo­rat un com­pen­di d’o­bres entorn de les músi­ques de la Ruta de la Seda, i s’ha com­ple­tat i ampliat l’es­tu­di d’a­quest feno­men inter­con­ti­nen­tal de dià­leg de civi­litza­cions amb una ulla­da plu­ral i pro­fun­da entorn de les tra­di­cions sono­res i vocals més inter­es­sants que conei­xem en l’ac­tua­li­tat.

El següent espec­ta­cle del fes­ti­val serà “Los invi­ta­dos”, de Colec­ti­vo Fra­ca­sa­das, un espec­ta­cle diri­git per Ximo Flo­res i inter­pre­tat per Ampa­ro Ferrer Bágue­na i Mano­lo Pucha­des que es podrà veu­re el dime­cres 15 d’a­gost al Cen­tre Cul­tu­ral Mario Mon­real.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia